Följ min blogg med bloglovin

måndag 14 oktober 2013

Flämtande Uttern

I avdelningen Konstiga Namn på maträtter borde Flämtande Uttern passa in. 

Jag har sett receptet lite nu och då, men inte gjort den tidigare, karamelliserade paprikor och söt chutney, nja. 
Men å andra sidan het sås och ris, ja! 
 
 
 
 
 

Flämtande Uttern

kyckling i bitar, stekt eller grillad (jag tog ett kg filéer)
1 paprika
några nypor strösocker
3 dl grädde
1-2 tsk curry
1 dl mango chutney
2 vitlöksklyftor, pressade
2 tsk harrisa
 
Lägg kycklingbitarna i en ugnsform. Bryn paprikan i sockret och lägg den sedan över kycklingen.
Vispa grädden, blanda i curry, mango chutney, vitlök och harissa (eller sambal oelek). Bred ut över kycklingen och skjuts in i ugnen, 225°, i ca 25 minuter.
 
Servera med ris och en god sallad.
 
Inte den nyttigaste kycklingrätten direkt, men den var lättsam att tillaga och det är snabbt gjort.
 
 
Mattias är och tar reda på nyskjutna älgar och han och hans jaktkamrat som också ska äta här lär vara rejält hungriga när de väl kommer hem så jag hoppas resterna räcker. Jag har som inte vant mig vid hur mycket en idrottande tonåring kan äta. Det är mycket. Mer än man kan tro faktiskt. :)
 
MÅ så gott!
 
/Åsa

4 kommentarer:

  1. Jag har också sett det där receptet tidigare och det är onekligen ett roligt namn. Det låter gott!

    SvaraRadera
  2. Onekligen ett märkligt namn på en maträtt som inte är konstigare än så ;)

    SvaraRadera
  3. Maträtten lät riktigt god men jag tycker den förtjänar ett bättre namn...hehe:)

    SvaraRadera