Följ min blogg med bloglovin

onsdag 27 mars 2013

Citrontårta

I helgen som var firade vi födelsedag igen, men nu dröjer det åtta månader innan det är födelsedag i det här huset igen.
 
Den här gången var det Love som fyllde tonåring!

 
 
Efter en del velande så bestämde jag mig till sist för att göra en tårta med citron och blåbär.

 
 
Jag gjorde samma bottnar som förra gången. Jag pressade lite citronsaft över dem innan jag fyllde dem med blåbärssylt och citronmousse. Citronmoussen blev hyfsat syrlig, men jag valde att låta den förbli så eftersom tårtan sedan spacklades med en söt frosting.

Cream cheesefrostingen smaksatte jag med lemoncurd och skvatt i en pyttedroppe med gul färg.

Det var första gången jag dekorerade tårtan just så här och det syns, men det gick ändå över förväntan.

Tårtan fylldes dagen innan vi skulle äta den, men det krävdes ytterligare ett dygn innan den var så där god som en födelsedagstårta ska vara. Både blåbärssmaken och citronsmaken kom fram mycket bättre och den kändes inte lika sötsliskig. Synd bara att kalasgästerna inte fick känna på det.



En pastellgul tårta passar ju även bra nu till påsk!

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar