Följ min blogg med bloglovin

måndag 18 mars 2013

Amarettobiskvier

Chokladbiskvier tillhör egentligen inte mitt favoritfikabröd, men hemmagjorda med en chokladsmörkräm är något heeelt annat än de köpta. Smaksätter man dem dessutom med amaretto är man hemma! :)



Chokladbiskvier med amaretto

275 g mandelmassa
1 äggvita

Riv mandelmassan grovt och blanda i lite äggvita i taget. Arbeta till en jämn smet utan klumpar.
Spritsa ut biskvibottnar på en plåt och grädda i 175° ca 12 minuter.
Låt svalna

80 g + 200 g mörk choklad
150 g smör, mjukt
3 msk amaretto
1½ dl florsocker
1 äggula

Vispa smör, florsocker, amaretto och äggula fluffigt. Smält 80 g choklad och blanda ner i smörkrämen.

Bred krämen på bottnarna (eller spritsa). Kyl dem och doppa sedan i smält choklad.


Jag hade inte 280 g mörk choklad hemma så till fyllningen använde jag en del mörk choklad och en del mjölkchoklad och smakade av med kakao.



Måndag och en ny vecka. Pasta till middag och tårtfunderingar inför helgen. Må så gott!

/Åsa

1 kommentar:

  1. Ja, tack! Jag tar gärna en. Eller två. Tja vi kan säga fem. :) Trevlig helg på er!

    SvaraRadera