Följ min blogg med bloglovin

fredag 22 februari 2013

Chokladkakor med dulce de leche

Började dagen med att ställa en kastrull med vatten och en burk kondenserad mjölk på spisen. Nu några timmar senare sitter jag här med en kopp te och mumsar på en väldigt god småkaka med dulce de leche!
 
Den kondenserade mjölken, Dulce de leche, lät jag koka i tre timmar då den hunnit bli lagom seg och kolaaktig!
 
 
Jag använde Linda Lomelinos recept på Chocolate cookies with dulce de leche som grund och ändrade lite smått efter mitt tycke.
 
 
 
Chokladkakor med dulce de leche
 
55 g smör
150 g muscovadosocker
25 g kakao
1-2 ägg
salt
1/4 tsk bakpulver
130 g vetemjöl
½ burk kondenserad mjölk
 
Smält smöret tillsammans med socker och kakao. Blanda ner ägg och salt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smörblandningen.
Låt degen stå kallt i en halvtimme.
Rulla bollar, ca 20-25g, och lägg på plåt. Gör en liten grop i varje boll och klicka i kondenserad mjölk.
 
På vissa kakor täckte jag kolasmeten med en bit deg och vissa fick vara utan. Lite flingsalt på är gott!
Grädda i 175° i ca 10 minuter.
 
 
Mina blev något mjuka, men smakade meeeeer!
 
 
 
Nu är det fredag igen och förhoppningsvis är vi inne på sluttampen när det gäller Teas förkylning, det är en seg rackare.
Killarna har åkt till Sundsvall för skidskytte i dagarna tre.
Tur att vi som blev kvar hemma har goda kakor att trösta oss med!
 
Trevlig helg!
 
/Åsa
 
 

2 kommentarer:

  1. Dulche är oerhört farligt gott:) Vi hade det till vår dessert igår, jubel vid bordet!

    SvaraRadera