Följ min blogg med bloglovin

onsdag 31 oktober 2012

Snabblagad lax med risonirisotto

Lax tycker vi är väldigt gott, och det är ju snabbt och enkelt att tillaga också!

Förslag till den här rätten hittade jag i ICA Maxis receptfolder, men då var det med findus (?) färdiga fisksås, eftersom vi inte brukar vara så förtjusta i färdiga såser gjorde jag en egen sås till. 


 
Så här gjorde vi:

Fisken:
4 bitar Laxfilé
Olivolja
Salt & Peppar

Risotton:
3 dl Risoni
Olivolja
2-3 mskVitt vin
7 dl Grönsaksbuljong
1 dl riven Västerbottensost
Gräslök

Såsen:
Smör
Fiskbuljong
1 dl vitt vin
3 dl grädde
Maizena
Dill

Laxen:
Fisken la vi i en ungsform och ringlade över lite olivolja, saltade och pepprade, in i ugnen i ca:200 grader i 15-20min.

Risotton:
Risonin får fräsa några minuter en kastrull med lite olivolja utan att det tar färg, tillsätt sedan vinet och låt det koka in, tillsätt sedan grönsaksbuljongen i omgångar och låt det småputtra i ca 15min eller tills risonin är mjuk, riv sedan ner västerbottensosten och finskuren gräslök, smaka av med salt och peppar.

Såsen:
Smält någon matsked med smör, smula ner buljongtärningen och låt den fräsa lite i smöret, tillsätt 1 msk maizena och sedan vinet och grädden, låt såsen koka ett tag under omrörning, lägg sedan i dillen och smaka av med salt och peppar!

Vi serverade lättkokta sockerärtor till.

Ha en bra onsdag!

Mattias

2 kommentarer:

  1. Tack för det! Snor receptet hit till Skåne direkt. Vi gillar också lax och inte heller vi färdigsås.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Risoniotton låter himla god! Har fortfarande inte provat risoni men det ska vi försöka få till snart.

    SvaraRadera