Följ min blogg med bloglovin

tisdag 27 mars 2012

Flamberad Älgfilé

I inlägget nedan fick ni receptet på västerbottenspotatis, här kommer även receptet på älgfilén vi åt till!



Flamberad Älgfilé

600 gr Älgfilé
2 st Schalottenlök
0,5 dl Cognac
3 dl grädde
Salt & Peppar
Smör
Skär filén i cm-tjocka skivor, salta och peppra runt om. Bryn köttet i smör, ta sedan ur filén ur pannan och bryn den finhackade löken. När du brynt löken en stund lägger du tillbaka köttet i pannan, låt köttet brynas med löken ett tag, ta bort pannan från plattan (och köksfläkten), slå på cognac tänd sedan på cognacen i pannan.
När det slutat brinna häller du över grädden, låt småputtra ett litet tag, smaka av med salt och peppar.
Om du vill låta såsen puttra längre, ta ur köttet då under tiden så det inte blir överlagat!

Det finns nog inget så gott som älgfilé!

/Mattias

3 kommentarer:

  1. Ja! Vad gott det ser ut:-) Så här ska jag tillaga min filé som fortfarande ligger i frysen och väntar...

    SvaraRadera
  2. Så gott! I vår frys finns det en paket med älgfärs som ska få bli goda biffar på söndag, man riktigt längtar ju:)

    SvaraRadera
  3. Vilken lyxmat! Jag har inte vågat mig på att flambera än. Har ett gott recept där älgfilé ska flamberas i gin som sedan serveras i en flädersås, men jag har bara vågat slå spriten över köttet aldrig tutta på...

    SvaraRadera