Följ min blogg med bloglovin

lördag 22 oktober 2011

Loves Tigerkaka


Roligt att gästbloggsinlägget blev så uppskattat, idag bjuder vi på en gästbagare istället!


Love pratar ofta om att han ska baka och eftersom jag är ett lika stort fikamonster som honom så hoppas jag hela tiden att han ska göra slag i saken!

Idag var det äntligen dags och då blev det Tigerkaka.


Tigerkaka

200 g smör
dl strösocker
3 st ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao

Sätt ugnen på 175 grader. 
 
Smörj och bröa en kransform, cirka 1½ liter. 
Rör smör och socker poröst.
Rör ner äggen.
 Blanda mjöl och bakpulver och blanda i det.
Tillsätt mjölken och blanda väl.
Ta undan en tredjedel av smeten i en annan skål och blanda ner kakaon i den och vaniljsockret i resten.

Häll hälften av den ljusa smeten i formen och sedan den mörka smeten och resten av den ljusa.
Dra runt med en gaffel lite så det blir marmorerat. 
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 45 minuter.



Han är  något osäker med att läsa recept så jag assiseterade litegrann, men han klarade sig så bra!

Själv blandade jag till tacokrydda under tiden så det var blandade dofter i köket!

Trevlig helg!

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar