Följ min blogg med bloglovin

tisdag 7 juni 2011

Rabarbermuffins med kanelsmul

Att jag älskar muffins och gärna med smul på är ju ingen hemlighet. Den här gången blev det rabarbermuffins!

Ett av mina bästa tips när det gäller muffins är att frysa dem innan gräddning för att kunna ta fram så många man behöver/vill ha eftersom och baka av. Jag brukar frysa dem i formar ståendes i muffinsplåt. När de fryst så kan man lägga ner dem i en plastpåse. Grädda dem 10-15 min längre än vanligt.



Rabarbermuffins med kanelsmul

6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsksalt
200 g smör
2½ dl socker
2 ägg
2 dl mjölk el fil
rabarberstrimlor med kanel

Kanelsmul:

1 1/4 dl vetemjöl
3/4 strösocker
60 g smält smör
1-2 msk kanel
Blanda alla ingredienser.


Rör smör och och socker mjukt, vispa i äggen och blande ner mjölken. Blanda i mjölet, bakpulver och salt.
Fyll muffinsformarna och stick ner rabarberbitarna.  Strö över kanelsmulet och grädda i ca 25 minuter i 175°.

Att steka rabarbern i smör och kanel är också gott i!

/Åsa


4 kommentarer:

  1. Mycket bra tips, har vi aldrig hört tidigare. Snart får vi väl införskaffa en ännu större frys...

    SvaraRadera
  2. Vilket bra tips! Gillar muffins bäst när de är nygräddade och väldigt gärna med smul på toppen, men blir inte alltid en hel sats går åt.
    Remsan

    SvaraRadera
  3. Rabarbermuffins tillhör verkligen mina favoritmuffinsar! Gott med finhackad mynta i smeten är det också! :-)

    SvaraRadera
  4. Jag blev bjuden på dessa på en bloggpicnic idag i Göteborg och de var sjukt goda! Kanelsmulet ovanpå var ju helt genialiskt!

    SvaraRadera