Följ min blogg med bloglovin

torsdag 9 juni 2011

Rabarberkräm

...mera rabarber!

Mina barndomssomrar innehöll många portioner rabarberkräm med kall mjölk. Nu gör jag det ett par gånger per sommar bara.

På nationaldagen kokade jag en kräm som vi åt till efterrätt tillsammans med vispgrädde.
Eftersom vi inte hade potatismjöl hemma fick det bli en kräm utan. :)




Rabarberkräm

800 g rabarber
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
½ dl vatten

Dela rabarbern i mindre bitar. Varva socker, vaniljsocker och rabarber i en kastrull. Slå på vattnet och koka krämen på svag värme under lock i ca 15 min.

Servera ljummen eller kall med klick grädde.

Det hade nog varit jättegott med en vaniljstång i, men det får bli en annan gång.


Ikväll är det skolavslutning och vi ska fira sommarlovet med något gott - rabarber (!) och jordgubbar.

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar