Följ min blogg med bloglovin

tisdag 4 januari 2011

Pistaschglassbomb med mintchokladparfait

Nyårsaftonens efterrätt hade smaker som gillas i den här familjen - pistasch, choklad och mint! Jag tror att även gästerna uppskattade den.

När jag skulle göra pistaschkaramellen brände jag mig illa på sockret, men det läkte snabbt, det kändes mest fånigt att jag klantade mig så.


Pistaschglassbomb med mintchokladparfait

12 pers

1½ l vaniljglass som vi smaksatte med pistaschkrämen Crema di Pistacchio.

Tina vaniljglassen i ca 10 minuter ca 10 minuter, blanda i pistaschkrämen. Bred ut glassen i ett tjockt lager på insidan av en bunke (som rymmer ca 2-2½ l). Ställ in bunken i frysen.





Mintchokladparfait

4 dl vispgrädde
4 äggulor
3/4 dl socker
4 msk kakao
pepparmintarom efter smak

Vispa grädden löst. Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. Sikta i kakao och blanda i pepparmint. Vänd ner grädden i äggsmeten och blanda ihop försiktigt. Häll parfaitsmeten i bunken med glassen och frys i minst 3 timmar.

Pistaschkaramell

50 g skalade pistaschnötter
2 dl strösocker
½ msk smör
1 krm salt

Finhacka nötterna. Smält sockret i en panna . Rör ner smör och salt. Ta bort pannan från plattan och och tillsätt nötterna. Häll ut karamellen på ett bakplåtspapper och och lägg ett nytt papper över. Kavla ut karamellen med kavel. Låt kallna.


Sänk ner glassbunken i hett vatten i ca 1 min och stjälp upp bomben på ett fat. Låt tina i rumstemperatur i ca 15 min.
Garnera med pistaschkaramellen bruten i bitar.

Vi förberedde allting dagen innan och inget av momenten tog särskilt lång tid. Det var enkelt att göra men samtidigt festligt!

Orginalreceptet är Mia Öhrns och finns i nyaste AoM.

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar